SZANUJMY KSIĄŻKI

  1. Drogie dzieci posłuchajcie wiersza, który możecie odtworzyć na platformie YouTube: 

„Smutna książeczka”

 

Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.

  1. Przypomnijmy sobie zasady korzystania z książek, poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania związane z wierszem: 

- Dlaczego w tej książce są zagięte kartki?
- Jak można zaznaczyć , w którym miejscu skończyliśmy czytać?
- Czy książkę należy szanować? W jaki sposób?
- Co możemy zrobić, by naprawić zniszczone książki?


  1. „Książki, książeczki”- zabawa dydaktyczna. Zapraszamy was do przeglądnięcia waszych biblioteczek  z książkami dla dzieci, które są w waszych domach. Posegregujcie je odpowiednio pamiętając o tym, że mamy różne rodzaje książek:

  • audiobooki;
  •  książki z bajkami;
  • encyklopedie;
  • atlasy;
  • książki kucharskie;
  • książki - podręczniki do nauki;
  • słowniki.

Możecie poprosić swoich rodziców, aby pomogli wam naprawić zniszczone książki
np. możecie wyprostować zagięte kartki, skleić podarte okładki, obłożyć zniszczone książki.

  1. „ Ilustratorzy”- zabawa plastyczna. Wybierzcie swoją ulubioną książeczkę, spróbujcie przeczytać tytuł, imię i nazwisko jej autora. Narysujcie ilustrację przedstawiającą najciekawszą waszym zdaniem przygodę, o jakiej przeczytaliście w waszej książeczce.   
  2. Zachęcamy was do częstego sięgania po książeczki z zakresu literatury dziecięcej. Poznajcie zalety czytania książek:
  • rozwijają wyobraźnię, logiczne myślenie
  • dostarczają wiedzy
  • uczą poprawnego języka, poszerzają zasób słów
  • ćwiczą koncentrację
  • są znakomitą rozrywką, ucieczką od nudy, telewizora, laptopa, telefonu.
  1. Przygotujcie do ćwiczeń nowe książeczki z serii „ Tropiciele”- karty 4, i wykonajcie
    w nich zadania z numerem 1, 2, 3 i 4  opatrzone tematem „ Jak powstaje książka?”.
    W „Tropicielach - Piszę i liczę” zróbcie ćwiczenia na str. 65 i 66.
  2. Zapraszamy was wspólnie z rodzicami do rozwiązania „bajkowych zagadek”.
    Oto pierwsza bajkowa zagadka:

Las, pagórek, rzeczka.
Przez las idzie ścieżką wesoła dzieweczka.
Wilk skrył się za górką i oczami błyska.
Ach, strzeż się, dziewczynko,
Groźnego wilczyska.                     „Czerwony Kapturek”
   
Wykluło się z jajka spojrzało w toń wody
i zapłakało z powodu urody.
Za kaczą mamą powędrowało,
Nad swą brzydotą ubolewało.                „Brzydkie kaczątko”

Jest taki kotek w krainie bajek
co chodzi w butach i pali faję.
Kapelusz z piórem nosi na głowie.
Niejedną bajkę dzieciom opowie.            „Kot w butach”

Siedem krasnoludków w kopalni pracuje,
A w ich domku królewna obiad im gotuje.
Przyjdą tu kiedyś królewscy rycerze,
Królewicz dziewczynę na zamek zabierze.        „Królewna Śnieżka”

 Chłopczyk i dziewczynka zabłądzili nocą.
Patrzą, okienka wśród lasu migocą.
- Domek z piernika!
- Wejdźmy do środka!
Ach, czy nic złego dzieci nie spotka?            „Jaś i Małgosia”



Izabella Madej i Beata Niemczyk