Bajeczki logopedyczne dla młodszych dzieci

Ćwiczenia podnoszące sprawność narządów artykulacyjnych

 

,, Wiewiórka Tosia sprząta swoją dziuplę”

Do rodzica: Przeczytaj dziecku bajeczkę i  bawcie się razem przed lustrem (dziecko słucha bajki i  razem z rodzicem wykonuje ćwiczenia). 

Do dziecka : Poćwicz z mamą lub tatą , narysuj wiewiórkę Tosię

Przyszła wiosna. Wiał wiosenny, ciepły wietrzyk ( dziecko dmucha lekko na swoje dłonie). Wiewiórka Tosia obudziła się rano, przeciągnęła się i szeroko ziewnęła ( dziecko przeciąga się i ziewa ). Tosia rozejrzała uważnie się po swojej dziupli (buzia szeroko otwarta -dziecko przesuwa językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym).  Czas zrobić wiosenne porządki ! - pomyślała. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli  ( buzia szeroko otwarta - dziecko przesuwa czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej po podniebieniu górnym), zdjęła zasłony (buzia szeroko otwarta -przesuwanie czubkiem języka po górnych zębach ) i włożyła je do pralki ( wibracja wargami ). Gdy pralka płukała zasłony (dziecko ,,przepycha” powietrze  wewnątrz jamy ustnej),  Tosia odkurzyła ściany dziupli (dziecko przesuwa czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków).  Następnie powiesiła czyste zasłony ( buzia szeroko otwarta  - dziecko dotyka czubkiem języka miejsca za górnymi zębami) i umyła podłogę (dziecko przesuwa czubkiem języka po podniebieniu dolnym). Gotowe ! Wiewiórka wyjrzała na zewnątrz i rozejrzała się dookoła (buzia szeroko otwarta – dziecko  porusza językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej). Spojrzała w stronę słońca (dziecko kieruje  czubek języka w stronę nosa ) i uśmiechnęła się szeroko (dziecko rozciąga szeroko usta).Potem spojrzała w dół na młodą trawkę (dziecko kieruje  czubek języka w stronę brody). Rozejrzała się też w prawo (dziecko przesuwa czubkiem języka do prawego kącika ust) i w lewo (dziecko przesuwa czubkiem języka do lewego kącika ust). Piękna jest ta wiosna! Dookoła słychać było radosny śpiew ptaków (dziecko próbuje gwizdać, naśladując głosy ptaków).   





„Źrebak Dyzio” 

 

Do rodzica: Przeczytaj dziecku bajeczkę i  bawcie się razem przed lustrem (dziecko słucha bajki i  razem z rodzicem wykonuje ćwiczenia). 

Do dziecka : Poćwicz z mamą lub tatą , narysuj źrebaka Dyzia

Źrebaka Dyzia obudziło głośne chrapanie (dziecko naśladuje odgłosy chrapania). Otworzył oczy, przeciągnął się i szeroko ziewnął (dziecko przeciąga się i ziewa). Dookoła wszyscy jeszcze spali a Dyzio poczuł się głodny. Pogalopował w stronę pobliskiej łąki (dziecko naśladuje galop  - kląskanie językiem). Spojrzał w dół  (dziecko kieruje  czubek języka w stronę brody). Jaka świeża trawa! Dyzio oblizał się ze smakiem (buzia szeroko otwarta – dziecko  oblizuje wargi dookoła). Zaczął skubać źdzła trawy ( dziecko otwiera i zamyka buzię) a następnie je żuć (dziecko - przy zamkniętych ustach naśladuje ruchy żucia). Po sutym śniadaniu źrebak oblizał górne ząbki, czyścił każdy ząbek po kolei (buzia szeroko otwarta –dziecko przesuwa czubkiem języka po górnych zębach). Następnie czyści dolne ząbki (buzia szeroko otwarta  -dziecko przesuwa czubkiem języka po wewnętrznej stronie zębów dolnych). Jedno źdźbło trawy przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (dziecko przesuwa językiem po podniebieniu). Najedzony Dyzio spogląda w górę (dziecko kieruje  czubek języka w stronę nosa ). Pozdrawia przelatujące ptaki ( ( wibracja wargami, prychanie ). Czas wracać. Dyzio rozgląda się  - to w jedną to w drugą stronę (dziecko przesuwa czubek języka do prawego i lewego kącika ust) i galopuje do domu (dziecko naśladuje galop  - kląskanie językiem). W progu pozdrawia wszystkich domowników ( całuski). Miłego dnia!




Filmik - dla chętnych: poćwicz z dziewczynką ,,Uczymy się prawidłowo oddychać i usprawniamy narządy artykulacyjne”

 

 



Dobrej zabawy!

Magdalena Belcarz - logopeda