„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki.” Glenn Doman

 Drodzy Rodzice i Uczniowie!

 

Przedstawiamy Wam zbiór zabaw i pomysłów, które mamy nadzieję, że urozmaicą Wam czas nowej sytuacji, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy.

Słówka ze słowa Na kartce papieru piszemy długi wyraz, lub wyrażenie np. "sekretarka", zadaniem dziecka i rodzica/rodzeństwa jest wymyślenie spośród liter, składających się na to słowo jak najwięcej nowych wyrazów, np. sekret, tarka, ster, katar, tak, atak.

Alfabet Rodzic wylicza kolejno litery alfabetu, dziecko w pewnym momencie mówi stop, jaka literka wypadnie na taką ma wymyślić np. nazwę zwierzęcia, kwiatu, warzywa, imię itp.

Wąż z wyrazów W zabawie chodzi o to, by stworzyć z wyrazów jak najdłuższego i najbardziej pokręconego węża. Rodzic zaczyna od zapisania imienia dziecka, np. "Krzyś". Potem dziecko zapisze słowo zaczynające się na "ś" (czyli na ostatnią literę poprzedniego wyrazu). Teraz do węża dołączy "śnieg". Następnie rodzic dopisze słowo na "g" itd. aż zabraknie miejsca. Pamiętajcie, że wąż może skręcać w różne strony, robić pętelki i przechodzić na drugą stronę kartki. Dbajcie tylko o to, by wyrazy się nie powtarzały. 

 

Wspólne rysowanie Rodzic zaczyna od narysowania np. drzewa. Następnie ołówek przejmuje dziecko i rysuje krasnoludka pod drzewem. Potem znowu rodzic dodaje jakąś postać. Rysując, można tworzyć historię o tym, co dzieje się na obrazku.

Zabawa w teatr Zamieńcie się rolami: dzieci niech będą rodzicami, a wy ich dziećmi. Uwaga: w tej zabawie możecie zobaczyć, jak odbierają was dzieci. Tym bardziej warto podjąć wyzwanie. Możecie również wcielić się w postaci ulubionych bajek, stworzyć własną bajeczkę. Warto pamiętać, aby dać dziecku przewodzić w zabawie. Słuchać jego pomysłów i zachęcać do inicjowania nowych scenariuszy i pomysłów.

Pinokio: 
Materiały: kartki, pisaki.
Tworzymy małe grupy (max 5 osób). Jedna osoba pisze na kartce dowolny wyraz, zastępując litery poziomymi kreskami. Pozostali podają litery, starają się odgadnąć wyraz. Jeśli podana litera jest w wyrazie, wpisuje się ją na odpowiednią kreskę (w tylu miejscach, w ilu występuje). Jeśli jej nie ma, rysuje się stopniowo postać Pinokia: za każdą nietrafioną literę jedną część ciała lub ubrania. Jeśli jest on skończony, a wyraz jeszcze nieodgadnięty, zaczyna się rysować drugiego Pinokia.

C:\Users\User\AppData\Local\Temp\nszF2D1.tmp\ContainedTemp\msohtmlclip1\01\clip_image002.png

Kółko i krzyżyk

Materiały: kartka w kratkę i pisak dla pary. Gra dla dwóch osób. Rysujemy tabelę z 9 polami (3x3). Na zmianę jedna osoba wpisuje kółko, druga krzyżyk. Wygrywa osoba, która pierwsza wpisze 3 swoje znaki w linii pionowej, poziomej lub ukośnie.

Rysowanie po ciemku

Materiały: kartka, pisaki i chustka do zawiązania oczu dla każdego. Każdy ma związane oczy, kartkę papieru i ołówek. Każdy rysuje obrazek wg instrukcji prowadzącego.

Dopełnienia wyrazów

Materiały: kartka w kratkę i pisak dla każdego. Prowadzący podaje wyraz. Wszyscy dwukrotnie zapisują go pionowo na swoich kartkach: raz – od początku, drugi raz – od końca. Zadanie polega na wymyślaniu jak największej liczby wyrazów, zaczynających się na lewą i kończących się na prawą literę, np. (wyraz „karta”):

K……………..A krowa

A…………….T atrament

R…………….R rower

T……………A trawa

A…………..K atak

 

 

 

Rzucanie kostką

Materiały: kostka do gry, kartka i pisak. Gra dla małej grupy (max 5 osób). Każdy po kolei rzuca kostką, zapisuje wynik i sumując z wynikiem poprzednim. Wygrywa osoba, która pierwsza osiągnie liczbę 100.

Wierszyki - masażyki relaksacyjne:

„Spacer biedronki”
Biedroneczka mała po trawce biegała (delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach),
Nóżkami tupała ( naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi)
rączkami machała. (masują je obiema rękami),
Potem się ślizgała (przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry),
do góry i w dół.(wewnętrzną w dół),
W kółko się kręciła (rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach),
i piłką bawiła. (delikatnie uderzają pięściami),
Gdy deszcz zaczął padać, (stukają palcami wskazującymi z góry na dół),
pod listkiem się skryła ( rysują obiema rękami kształt liścia),
i bardzo zmęczona spać się położyła.
(przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę).

 

Koń Koń po łące galopuje (biegniemy palcami wzdłuż kręgosłupa)

szary zając podskakuje (przeskakujemy palcami wzdłuż kręgosłupa)

wąż pełznie do wody (rysujemy linię falistą wzdłuż kręgosłupa)

mrówki robią zawody (biegniemy palcami z dołu do góry po obu stronach pleców jednocześnie)

a papuga wrzeszczy, że ją przeszedł dreszczyk. (szczypiemy szyję)

 

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

i w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii....wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

 

Malowanka na plecach Dziecko staje odwrócone plecami do rodzica, który palcami po plecach pisze mu jakąś literę, cyfrę lub rysuje coś innego, np. słoneczko. Dziecko ma odgadnąć co zostało napisane na jego plecach, jeśli odgadnie następuje zmiana, jeśli nie, dorosły powtarza czynność jeszcze raz.

 

 

 

 

Łamańce językowe – świetna zabawa nie tylko dla dzieci

Na rozgrzewkę: Czarna krowa w kropki bordo żuła trawę kręcąc mordą. Nie pieprz wieprza pieprzem Pietrze, bo bez pieprzu wieprz jest lepszy. W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.

Coś odrobinę trudniejszego: Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego. Konstantynopolitanczykowianeczka Stół z powyłamywanymi nogami. W czasie suszy szosa sucha. Czy Tata czyta cytaty z Tacyta. To cóż, że ze Szwecji, to nic, że ze Szwecji.

Dla mistrzów: Pocztmistrz z Tczewa. Z rozentuzjazmowanego tłumu wyindywidualizował się niezidentyfikowany prestidigitator, który wyimaginował sobie samounicestwienie. Na wyścigach wyścigowych wyścigówek wyścigówka wyścigowa wyścignęła wyścigówkę wyścigową numer sześć.

KOLOROWANKI DO POKOLOROWANIA NA KOMPUTERZE ZE STRON INTERNETOWYCH:

https://www.kolorowankionline.net

https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanka-damorwe-rysunek-online-dzieci_0.html

 

GRY DLA DZIECI ZE STRON INTERNETOWYCH:

https://www.grydladzieci.pl

https://www.gierkionline.pl

TANIEC ZE STRONY INTERNETOWEJ:

YouTube - Just Dance do tańczenia

 

NAUKA PIOSENEK dla klas młodszych:

YouTube- Śpiewające brzdące

YouTube- Śpiewanki.tv

 

ZABAWNE I PROSTE PROJEKTY Z PAPIERU

https://www.youtube.com/watch?v=UXuhPl9vjAE&ab_channel=5-MINUTOWEROZRYWKI https://www.youtube.com/watch?v=VdnoacaIHhY&ab_channel=Zr%C3%B3btosam-kreatywnesp%C4%99dzanieczasuwdomu-DIYtutorialsPolski

Zabawy ruchowe z opowieścią

 „Wielka wyprawa w świat Tygryska”

Tygrys wygrzewał się na słońcu i bardzo się nudził. Choć było gorąco, miał dość tej bezczynności, gdyż zawsze szukał okazji, by pobrykać. Położył się na plecach i przeciągnął się ( w leżeniu tyłem na przemian wyciąganie ramion i nóg). Pomyślał sobie „A gdybym tak wyruszył w świat? Tak to dobra myśl”. Następnie stanął na czterech łapach i zaczął je unosić po kolei (w klęku podpartym kolejne unoszenie prawej, lewej nogi, prawej, lewej ręki). Pobiegł na polanę, by tam pobaraszkować: Przetaczał się po trawie (w leżeniu ramiona wyprostowane za głową i toczenie się w różne strony), wierzgał nogami jak dziki koń (w przysiadzie podpartym wyrzucanie nóg w tył i w górę). Brykał jeszcze na wiele tylko jemu znanych sposobów (swobodne, radosne ruchy), a potem pognał do lasu (bieg na czworakach). Po drodze musiał przeskoczyć wiele wywróconych drzew (skoki z rozbiegu). Gdy dotarł na miejsce, wspiął się na wysokie drzewo, aby zobaczyć jak wygląda dziś rzeka (ruchy naśladujące wspinanie się na drzewo). Rzeka płynęła w pobliżu, a ponieważ tego dnia było bardzo gorąco, chciał jak najprędzej wykąpać się (bieg na czworakach). Po drodze usłyszał hałas. Ponieważ nie wiedział, co on oznacza, chciał jak najciszej podkraść się do krzaków nad brzegiem (pełzanie). Wyglądając zza nich, zobaczył płynący statek, a nie chcąc być dostrzeżonym przez ludzi, odczekał aż zniknie on za zakrętem. Wskoczył do wody, by schłodzić swe rozgrzane ciało (naśladowanie pływania). Po wyjściu z wody pomyślał, że czas na popołudniową drzemkę. Znalazł zacienione miejsce i tam się ułożył (dzieci układają się wygodnie na podłodze). Zanim zasnął pomyślał sobie jeszcze „Ależ wielki jest ten świat, bardzo się zmęczyłem na tej wyprawie”. I natychmiast usnął.

„Wycieczka do cyrku”

 Uczestnicy zabawy siadają w kręgu. Prowadzący zabawę ma za zadanie czytać tekst, a uczestnicy zabawy powinni go uważnie słuchać i stosować się do wskazówek. W momencie gdy usłyszą imię, które zostało przyporządkowane im w zabawie wstają i obiegają krąg. Na słowo WSZYSCY/RODZINA wstają wszyscy uczestnicy zabawy, obiegają krąg i wracają na miejsca. Na słowo DZIECI wstają JACEKWITEK i ZOSIA, a na słowo ZWIERZĘTA - AZOR i SŁOŃ

 Pewnego razu TATA powiedział, że do naszego miasta przyjechał cyrk.

WSZYSCY bardzo się ucieszyli, ponieważ TATA obiecał, że jutro całą RODZINĄ pójdą na przedstawienie.

Świetnie! Zawołał WITUŚ. Bardzo chciałbym zobaczyć SŁONIA.

E tam SŁOŃ, małpy są o wiele ciekawsze powiedział JACUŚ. Ja tam najbardziej lubię naszego AZORA, powiedziała ZOSIA, ale to tylko kundel.

Pójdziemy WSZYSCY powiedział TATA, a MAMA go poparła. Następnego dnia MAMA kupiła bilety i WSZYSCY poszli do cyrku.

Przedstawienie się zaczęło. Występowały małpy, tygrysy, potem konie, a na końcu pocieszny klaun.

Lecz DZIECI zaczęły się bardzo niepokoić, bo wciąż nie było SŁONIA.

Ja chcę SŁONIA! - zaczął wołać WITUŚ, a ja chcę lody zmienił temat TATA i kupił lody.

RODZICE spojrzeli na siebie, a DZIECI nadal czekały na SŁONIA, a SŁONIA wciąż nie było.

Po paru innych występach wreszcie na arenie pojawił się SŁOŃ.

DZIECI bardzo się ucieszyły. Czas szybko mijał, przedstawienie dobiegało końca.

Cała RODZINA dobrze się bawiła, a najbardziej DZIECI.

WSZYSCY zadowoleni wrócili do domu. Nawet AZOR szczekał z radości.

Przy kolacji TATA obiecał DZIECIOM , a MAMA potwierdziła, że jutro z AZOREM, jak będą grzeczne, to znowu WSZYSCY pójdą do cyrku, aby zobaczyć jeszcze raz SŁONIA i inne ZWIERZĘTA.

I tak zakończył się dzień."

Ważne: - czytamy tekst bardzo wolno, tak aby każdy zdążył wykonać swoje zadanie z lekkimi przerwami aby stworzyć napięcie w zabawie.

Zimno, ciepło, gorąco Znana wszystkim, a może nieco zapomniana zabawa, w której jedna osoba chowa jakiś nieduży przedmiot (może to być maskotka, autko, piłeczka), pozostałe osoby muszą go odnaleźć. Ten kto schował "skarb“ daje wskazówki stopniując słowa - zimno, ciepło, informując poszukiwaczy, czy są blisko (ciepło, cieplej, gorąco), czy daleko (zimno, mróz). Ten kto odnajdzie skarb chowa go i zabawa zaczyna się odnowa.

Na łące W trakcie czytania tekstu przez rodzica , dziecko naśladuje odgłosy i ruchy zwierząt. Zwierzęta: Zające – podskoki, Słonie – tupot nóg, Konie – uderzanie rąk o uda, Węże – szuranie nogami. Na wiosenną łąkę wybiegły wesołe, rozbrykane zajączki. Stanęły słupka i rozejrzały się wokół. W oddali zauważyły zbliżające się słonie. Zajączki przestraszyły się nieco, bo usłyszały głośny tętent pędzących w tej chwili koni. Konie szybko przebiegły po łące rozpraszając po drodze stado głośno ryczących słoni . Po oddaleniu się koni, zrobiło się cicho, węże wysunęły się z trawy patrząc z lękiem na wolno sunące się słonie. Tymczasem zajączki wykorzystały wolną przestrzeń i wesoło kicały wśród trawy, nadeptując czasami na pełzające węże. Węże syczały ze złości przemykając między rozbrykanymi nóżkami zajęcy a dużymi nogami słoni. Na łące robiło się ciasno. I tylko konie czuły się wolne pędząc dalej z rozwianymi grzywami

Szukaj kolorów Na dywanie rozkładamy kolorowe kartki z bloku rysunkowego Dzieci biegają po pokoju. Rodzic wydaje polecenia: - kąpiemy się w niebieskiej wodzie, - stoimy na żółtym piasku, - stoimy na zielonej trawie, - przyglądamy się czerwonym makom. Słysząc je, dzieci jak najszybciej muszą stanąć na określonym kolorze.

 Kogut Dwoje dzieci ma z tyłu umocowane ręczniki , apaszki ( jako ogon). Walczą (podskakując) miedzy sobą o zdobycie ogona przeciwnika i jednocześnie upilnowanie swojego.

 Spacer z malowaniem Każdy z uczestników zabawy ma kartkę z bloku rysunkowego, kartki rozłożone na stolikach , każdy ma w ręku mazak . Na hasło „start” wszyscy zaczynają rysować coś dowolnego . Na hasło „stop” dzieci przechodzą do następnej kartki dorysowując dodatkowe elementy . Zabawa kończy się gdy dzieci dotrą do swojej kartki lub gdy o tym zadecyduje rodzic. Wówczas wybieramy najciekawsze obrazy .