17-21X2022
14. OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ KARIERY
pod hasłem
”ZŁAP ZA STERY DO SWOJEJ KARIERY”

 

Ogólnopolski Tydzień Kariery to coroczne działania mające na celu inspirowanie ogólnopolskich i lokalnych inicjatyw na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego – wspieranie edukacji, zawodu, pracy i kariery. Inicjatorem tej akcji jest Stowarzyszenie doradców szkolnych i zawodowych. Wydarzenia w ramach OTK są skierowane do osób, które stoją przed poważnymi decyzjami dotyczącymi swojej przyszłości zawodowej, a także do wszystkich, którzy pragną przyjrzeć się swoim dotychczasowym dokonaniom zawodowym czy edukacyjnym i ponownie wybrać właściwą dla siebie ścieżkę zawodową.
W „Siódemce” Ogólnopolski Tydzień Kariery cieszył się dużym zainteresowaniem i trwał dwa tygodnie. Wielu nauczycieli i uczniów przystąpiło do działań związanych z preorientacją zawodową, orientacją zawodową i doradztwem zawodowym. Oto niektóre z nich:
PREORIENTACJA ZAWODOWA
ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
Marianna Zarzeczna – oddział przedszkolny:
-uczestnictwo w zajęciach/warsztatach o tematyce jesiennej w Miejskiej Biblioteki Publicznej w Stalowej Woli,
-utrwalenie zasad zachowania w miejscach użyteczności publicznej (ćwiczenie kompetencji miękkich),
-rozwijanie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych,
-utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.

ORIENTACJA ZAWODOWA
KLASY I-III
Marta Bańka – uczniowie podczas zajęć logopedycznych klasa III, VII, VIII:
-rozmowa nt. mocnych i słabszych stron dzieci,
-wypowiedzi nt. znanych ludzi, ich pasji, rozwiązywanie testu „Życie z pasją”,
-quiz wiedzy o zawodach,
-prezentacja multimedialna nt. „Informacje o wybranym zawodzie i zakładzie pracy”.

Anna Konefał – klasa I „b”:
-wyjście na warsztaty kulinarne do "Zieleniaka" w Stalowej Woli,
-poznanie pracy kucharza, szefa kuchni,
-współdziałanie i integracja z grupą podczas wspólnych zajęć,
-rozwijanie poszanowania wytworów swojej pracy i innych,
-stosowanie regulaminu warsztatów kulinarnych.

Marta Polańska, Karolina Czeladka – klasa II „a”:
-improwizacja ruchowa w strojach i z atrybutami wybranych zawodów,
-degustacja miodu z pasieki rodziców,
-poszerzenie informacji na temat pracy i roli pilota w oparciu o lekturę Adama Bahdaja „Pilot i ja”,
-kalambury,
-film edukacyjny „Znajomość współczesnych profesji”.
-zajęcia kulinarne "Smaczne i zdrowe sałatki kolorowe - robimy sałatki warzywne" w klasopracowni kulinarnej wyposażonej dzięki projektowi Laboratoria Przyszłości,
-zapoznanie się z pracą kucharza,
-poznanie obowiązujących zasad higieny pracy i zasad bezpieczeństwa niezbędnych w tym zawodzie,
-nauka korzystania z przepisów kulinarnych, poszerzenie słownictwa związanego z gotowaniem (ćwiczenie umiejętności twardych),
-nabycie umiejętności przygotowania sałatek jarzynowych
-kulturalne spożywanie posiłku (ćwiczenie kompetencji miękkich).
Alicja Janiec – uczniowie klasy II „c” podczas zajęć dodatkowych z projektu Model Dostępnej Szkoły:
-rozmowa o mocnych stronach dziecka i wymarzonym zawodzie,
-wypowiedzi dzieci o zawodach rodziców/krewnych, o zawodach znanych w środowisku szkolnym i poza szkołą,
-wykonanie pracy plastycznej „Mój wymarzony zawód”,
-rozwiązywanie zagadek o zawodach.

Anna Madej – klasa II „d”:
-warsztaty w Campus LEGO Education Innovation Studio w Stalowej Woli,
-obserwacja i pogadanka na temat pracy instruktora robotyki,
-promowanie nauki poprzez zabawę i ciekawe doświadczenia,
-rozwijanie zdolności technicznych i kreatywności uczniów,
-zapoznanie z podstawami robotyki,
-nauka projektowania, budowania i programowania robotów z klocków LEGO Education,
-utrwalanie zasad właściwego zachowania w miejscach publicznych (ćwiczenie kompetencji miękkich),
-spotkanie z higienistką szkolną, poznanie jej zadań i obowiązków, a także trudnych chwil w pracy z pacjentem,
-prezentacja przedstawicieli różnych zawodów, opowiadanie o specyfice tej pracy.

Renata Maziarz - klasa III „b”:
-warsztaty kulinarne w hali targowej "Zieleniak" - poznanie specyfiki pracy kucharza,
-rozmowa na temat zakresu obowiązków kucharza i szefa kuchni,
-wejście w rolę „kucharza”: przyrządzenie pysznego i zdrowego koktajlu ze szpinakiem oraz dyniowych pankejków zgodnie z właściwymi nawykami higienicznymi,
-współdziałanie podczas pracy (ćwiczenie kompetencji miękkich).

Renata Maj, klasa III „c”:
-obejrzenie filmu edukacyjnego „Zawody”, pogadanka nt. „Świat zawodów wokół nas”,
-wykonanie pracy plastycznej „Mój wymarzony zawód”,
-na zajęciach informatycznych rysowanie w programie Paint atrybutów wybranego zawodu,
-quiz wiedzy o zawodach.

Renata Czernecka-Skrok - świetlica:
1. Zajęcia warsztatowe dzieci klasy II „b” w klasopracowni kulinarnej wyposażonej dzięki projektowi Laboratoria Przyszłości:
-poznanie wyposażenia „kuchni”,
-rozmowa na temat wyglądu i obsługi sprzętów kuchennych,
-przekazanie wiedzy o rozwijaniu pasji kulinarnej,
-pogadanka o odpowiedzialnej roli kucharza (zakres obowiązków kucharza i szefa kuchni),
-wypowiedzi dzieci o umiejętnościach miękkich ważnych i potrzebnych w kuchni.

2. Spotkanie dzieci z higienistką szkolną:
-pogadanka na temat tego, co robi pielęgniarka szkolna,
-przekazanie wiedzy na temat - gdzie można pracować jako pielęgniarka, jak zostać pielęgniarką, jaką skończyć szkołę,
-pokaz apteczki pierwszej pomocy i omówienie jej wyposażenia (podstawowy zestaw),
-czytanie i analiza treści wierszy o zawodach.

3. Zajęcia dzieci klas trzecich w klasopracowni informatycznej na lekcji techniki w klasie IV „b”:
-obserwacja lekcji,
-pogadanka o roli kierowcy i policjanta w ruchu ulicznym,
-omawianie znaczenia znaków drogowych,
-rozwiązywanie zagadek rysunkowych i słownych związanych z przepisami ruchu drogowego.

4. Zajęcia z dziećmi:
-rozmowa o mocnych stronach dzieci, predyspozycjach i zainteresowaniach oraz ich znaczenia
w wyborze przyszłej szkoły i zawodu,
-wypowiedzi dzieci o wymarzonym zawodzie, o zawodach rodziców, zawodach i roli pracowników naszej szkoły,
-czytanie i analiza wierszy o zawodach,
-rozwiązywanie quizu nt. wiedzy o zawodach,
-obejrzenie i rozmowa na temat filmu edukacyjnego o profesjonalnych zawodach, współczesnych profesjach i ginących zawodach.

ORIENTACJA ZAWODOWA
KLASY IV-VI
Alicja Janiec – uczennica klasy IV „a”:
-rozmowa o mocnych stronach dziecka i wymarzonym zawodzie,
-wypowiedzi dzieci o zawodach rodziców/krewnych, o zawodach znanych w środowisku szkolnym i poza szkołą,
-wykonanie pracy plastycznej „Mój wymarzony zawód”,
-rozwiązywanie zagadek o zawodach.

Jacek Skrzypacz – klasa IV „b”:
-zajęcia otwarte w klasopracowni informatycznej na lekcji techniki w klasie IV „b” dla uczniów klas trzecich ze świetlicy szkolnej,
-prezentacja metod i sposobów pracy lekcji,
-pogadanka o roli kierowcy i policjanta w ruchu ulicznym,
-rozwiązywanie zagadek rysunkowych i słownych związanych z przepisami ruchu drogowego.

Monika Potocka-Witek – klasa V „c”:
-utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się w mieście,
-poznanie historii i tradycji regionu,
-zwiedzanie wystawy o COP,
-poznanie warunków życia ludzi w przedwojennej Stalowej Woli (ćwiczenie kompetencji twardych),
-utrwalanie zasad pracy w grupach - integracja zespołu klasowego (ćwiczenie kompetencji miękkich).

Beata Bryk-Pokrzywa - klasa VI „b”:
-omawianie przysłów związanych z zawodami,
-przygoda kulinarna, przewodnik po przyprawach, książkach kulinarnych,
-pogadanka o odpowiedzialnej roli kucharza (zakres obowiązków kucharza i szefa kuchni),
-praca projektanta - budowanie Piramidy Zdrowia,
-uczeń w roli małego kucharza – przygotowanie uczniów do MIĘDZYSZKOLNEJ IMPREZY PROZDROWOTNEJ „MIĘDZYSZKOLNY MASTER SZEF” w PSP nr 1 w Stalowej Woli dla uczniów klas szóstych szkół podstawowych.

Renata Czernecka-Skrok – przedstawiciele klasy VI „b”:
-zakres obowiązków kucharza i szefa kuchni,
-uczeń w roli małego kucharza - udział w MIĘDZYSZKOLNEJ IMPREZIE PROZDROWOTNEJ „MIĘDZYSZKOLNY MASTER SZEF” w PSP nr 1 w Stalowej Woli dla uczniów klas szóstych szkół podstawowych.

DORADZTWO ZAWODOWE
KLASY VII-VIII
Ewelina Rak – klasa VII „a”:
-zabawa Kalambury pod hasłem: „Mój wymarzony zawód”,
-odkrywanie swoich predyspozycji zawodowych, rozmowa na ten temat,
-rozmowa nt. „Czy umiejętności miękkie są ważne i potrzebne przez całe życie?

Agnieszka Bednarczyk - klasy VIII „a” i VIII „b”:
-poznanie pracy wolontariatu w hospicjum na odstawie filmu pt."Johnny" w kinie Helios:
-prelekcja na temat życia i działalności założyciela Puckiego Hospicjum im. Św. Ojca Pio - księdza Jana Kaczkowskiego,
"Johnny" to oparta na prawdziwych wydarzeniach historia, która wzrusza i inspiruje.
Podczas seansu można poznać również historię Patryka Galewskiego , który podczas pracy w hospicjum odkrywa nowe wartości w życiu, które pomagają mu rozpocząć tzw"nowe życie" przepełnione miłością do drugiego człowieka.

Anna Sawicka – klasa VIII „c”:
-poznanie niecodziennych stanowisk interaktywnych świata optyki w Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego na wystawie „Kątem Oka”, m.in. anatomii ludzkiego oka,
-samodzielne wykonanie eksperymentów z zakresu optyki, fizyki i neurologii, które pomogły dostrzec, jak działa oko człowieka, w jaki sposób i dlaczego powstają iluzje pozwoli lepiej zrozumieć zarówno nasz własny organizm i zmysł wzroku, jak również otaczający nas świat,
-doświadczenia i indywidualna aktywność zwiedzających uczniów, które pozwoliły im poznać świat optyki i odpowiedzieć na pytania o podstawowe kwestie związane z powstawaniem kolorów i właściwości światła,
-poznanie specyfiki pracy i roli specjalistów ds. wystaw/zbiorów/naukowych”, asystentów, adiunktów i kustoszy oraz jak nimi zostać.

Monika Mokrzyszewska - klasa VIII „d”:
-poznanie historii i tradycji regionu
-zwiedzanie wystawy Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego na wystawie „Kątem Oka”,
-poznanie anatomii ludzkiego oka,
-poznanie podstaw optyki, fizyki i neurologii,
-utrwalanie zasad pracy w grupach (ćwiczenie kompetencji miękkich),
-integracja zespołu klasowego,
-utrwalanie zasad kulturalnego spożywania posiłku.

Małgorzata Szwedo – Wolontariat - klasy VIII:
-angażowanie się w pracę na rzecz innych osób i instytucji działających w różnych obszarach życia społecznego,
-niesienie pomocy dobrowolnie i bez wynagrodzenia (bezpłatnie),
-uporządkowania zaniedbanych grobów na Cmentarzu Komunalnym w Stalowej Woli,
-zaangażowanie w grabienie liście, wyrywanie chwastów oraz mycie nagrobków,
-lekcja szacunku i pamięci o przodkach.

Renata Czernecka-Skrok - klasy VIII:
-prezentacja głównych założeń ogólnopolskiego programu, którego celem jest propagowanie świadomych wyborów edukacyjnych oraz zachęcenie do planowania kariery zawodowej,
-wyjaśnienie uczniom hasła przewodniego oraz zachęcenie do świadomego samodzielnego planowania i podejmowania decyzji dotyczącej przyszłości edukacyjno – zawodowej,
-obejrzenie i rozmowa na temat filmu poglądowego „Kompetencje miękkie i twarde”,
-pokaz i aktualizacja Portfolio,
-warsztaty „Moje mocne i słabsze strony”, „Wielkość człowieka, Ograniczenia człowieka, Słabość człowieka”,
-praca z pomocą telefonu komórkowego – szukanie informacji na temat metody projektu w doradztwie zawodowym, pogadanka na temat projektowania kariery edukacyjno – zawodowej w oparciu o prezentację multimedialną, o umiejętnościach sprzyjających realizacji planów i aspiracji (plan rozwoju osobistego),
-spotkanie informacyjno - doradcze pt. „Siadam za stery do mojej kariery. Które kompetencje warto rozwijać, by zdobyć odpowiednie kwalifikacje?”,
-porady indywidualne,
-serfowanie po Facebooku: Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych https://m.facebook.com/sdsizrp/posts/.

Całość imprezy dopełniły kolorowe stroje i rekwizyty niektórych uczniów przebranych za dowolnego przedstawiciela zawodów z opisem wybranego stroju i specyfiki zawodu.

Bardzo dziękuję za włączenie się w Ogólnopolski Tydzień Kariery. Po takich dwóch tygodniach owocnej pracy i zabawy uczniowie z pewnością bardziej świadomie samodzielnie zaplanują swoją karierę edukacyjno – zawodową. Taka praca i zabawa to również ciekawe doświadczenie dla nauczycieli, spojrzenie z innej perspektywy na siebie, swoje predyspozycje, kompetencje i zasoby oraz wzbogacenie swojego warsztatu pracy. Pokazujemy, że pozwalamy dzieciom działać – planować, kreować. Jesteśmy moderatorami ich przedsięwzięć – stymulujemy aktywność dzieci, pomagamy im rozpocząć, zmienić lub rozwinąć karierę.

Szkolny doradca zawodowy
Renata Czernecka-Skrok